template-browser-not-supported

Noticias

La Universidá d'Uviéu presenta'l mapa interactivo de les fueses de la represión franquista

El mapa inclúi un total de 398 fueses distribuyíes en 62 conceyos asturianos nes que taríen soterraes, fundamentalmente, les víctimes de la represión franquista | El proyectu respuende a la demanda social esistente n'Asturies para la localización de los llugares d'enterramientu de combatientes, lo mesmo que de personar víctimes de ‘paseos’ o execuciones mientres la guerra civil y la posguerra | La información contenida nel mapa resulta especialmente importante porque dexa comprobar, a golpe de clic, l'algame de la represión franquista na nuesa comunidá autónoma | La investigación foi presentada esta mañana nun actu que cuntó cola presencia de la profesora directora del estudiu, Carmen García, el rector Ignacio Villaverde y el conseyeru d'Ordenación del Territoriu, Urbanismu, Vivienda y Derechos Ciudadanos, Ovidio Zapico

La Universidá d'Uviéu presentó esta mañana un mapa interactivo de les fueses de la represión franquista que dexa conocer al detalle la distribución de los distintos enterramientos por conceyos. El mapa inclúi un total de 398 fueses distribuyíes en 62 conceyos asturianos nes que taríen soterraes, fundamentalmente, les víctimes de la represión franquista. Esta iniciativa forma parte de los socesivos proyectos d'investigación que lleva a cabu la universidá asturiana cola dirección de la profesora d'Hestoria Contemporanea Carmen García y que pretenden dar respuesta a la demanda social esistente na nuesa rexón no referente a la localización de los llugares d'enterramientu de combatientes, lo mesmo que de personar víctimes de paseos o execuciones mientres la guerra civil y la posguerra.

El mapa de fueses foi presentáu esta mañana nun actu nel que tuvieron presentes, amás de la profesora directora de la investigación, el rector de la Universidá d'Uviéu, Ignacio Villaverde; el conseyeru d'Ordenación de Territoriu, Urbanismu, Vivienda y Derechos Ciudadanos, Ovidio Zapico; la viceconseyera de Derechos Ciudadanos, Beatriz González Prieto; y la directora xeneral de Memoria Democrática, Begoña Collado Villa. Villaverde destacó que la presentación de les resultancies d'esti mapa de fueses ye un actu que dignifica a la mesma institución porque dexa refundiar lluz sobro unu de los episodios más escuros de la hestoria d'España. El rector añedió que la información contenida nel mapa resulta especialmente importante porque dexa comprobar, a golpe de clic, un trabayu, frutu del esfuerzu colectivu d'un grupu d'investigadores y mientres munchos años, sobro l'algame de la represión franquista na nuesa comunidá autónoma. 

La profesora Carmen García señaló, a manera de considerancies previes, que ye necesariu faer constar que les grandes fueses de la represión franquista n'Asturies atopar nos campusantos d'Uviéu y de Xixón; tamién n'Avilés y en bona parte de les villes populoses d'Asturies. Nesti sentíu, y dáu l'eleváu númberu de persones executaes o pasiaes que fueron soterraes en diches fueses comunes, “optemos por unviar la consulta de los sos nomes a la Base de Datos de les víctimes de la Guerra Civil y de la represión franquista n'Asturies”, indicó.

Amás, la principal autora de la investigación alvirtió de que les fueses que se recueyen nesti mapa correspuenden na so inmensa mayoría a la represión franquista, anque esisten xuna pequena parte de fueses constituyíes por muertos en combate. Tamién quixo faer constar que “nun señalamos les fueses productu de la represión republicana, yá que bona parte d'elles fueron desaterraes polos vencedores de la guerra”. Tamién recordó que la mayor fuesa común de combatientes del bandu insurrectu topar nel Valle de los Cayíos a onde fueron treslladaos en redol a 3.500 restos de finaos procedentes de campusantos de guerra, como'l d'Uviéu. 

El procesu de localización de les diverses fueses comunes esistentes n'Asturies presentó xuna serie de dificultaes  a la d'asitiales. Per un sitiu, y cuidao que en numberoses ocasiones nun hai xuna referencia esacta del llugar d'enterramientu, “optemos por llindar l'usu del GPS, una y bones la zona a señalar yera, n'ocasiones, demasiao estensa, polo que resultaba más razonable asitiar el llugar siguiendo los puntos kilométricos d'una carretera, o bien, indicar la localización a partir del topónimu de la zona”, puntualizó. 

La directora de la investigación añedió, amás, que nel procesu de recoyida de datos foi de “vital importancia la información llograda al traviés de les múltiples entrevistes realizaes; les fontes orales dexáronnos llegar a allugar un gran númberu de fueses comunes; ensin el concursu de los testimonios de tantes persones estes siguiríen permaneciendo ocultes”, esplicó. Esclarió tamién que, dende la transición, y dacuando antes, produciéronse exhumaciones per parte de familiares, lo qu'implica que, n'ocasiones, hai fueses que yá nun caltienen restos. De la mesma, la realización d'obres en llugares onde s'allugaben fueses comunes traxo l'esfarrapamientu de munches d'elles.

Con al respective de la identificación de les persones soterraes nes distintes fueses esistentes n'Asturies, Carmen García señaló que se basa puramente nes fontes que se citen en cada ficha: los testimonios orales, documentación d'arquivu… “Obviamente, la información que s'apurre pudiera en dalgún casu presentar erros, pero cuidao que el llabor d'esti equipu d'investigación nun ye la exhumación de fueses, sinón la so localización, paeznos razonable apurrir tola información percanciada al traviés de les fontes”. A lo último, señaló que la investigación dexó determinar el treslláu d'un importante númberu de finaos en combate, d'identidá desconocida, y pertenecientes casi toos al exércitu insurrectu, al Valle de los Cayíos. 

Un trabayu n'equipu

El trabayu ye frutu del esfuerzu colaborativo de munches persones. Formaron parte del equipu d'investigación, amás de la profesora Carmen García; Pedro Luis Alonso García, Gustavo Álvarez Ricu, Claudia Cabreru Blanco, Amaia Caunedo Domínguez, Irene Díaz Martínez, y Paloma García Muñoz. L'equipu técnicu tuvo integráu por Pedro Luis Alonso García y Alfonso Camblor Flórez. El trabayu sobro los mapes foi lleváu a cabu por Alfonso Camblor Flórez y la primera informatización del Mapa interactivo, foi realizada por Claudia Peña Rosales en 2010. El Mapa de Fueses que se presenta güei foi revisáu y actualizáu y de la so informatización encargóse la empresa Tic. Media con see en Xixón. 

El mapa interactivo de fueses forma parte de los distintos proyectos nos que trabaya la Universidá d'Uviéu na recuperación de la memoria histórica y que, más en concretu, son los siguientes: “Identificación de fueses comunes y otros llugares d'enterramientu de persones sumíes de resultes de la guerra civil” (años 2003, 2004 y 2005); “Recuperación de memoria histórica” (años 2005, 2006, 2007, 2008, 2010 y 2011). “Voces del pasáu. Testimonios orales de la represión y de la violencia política n'Asturies” (años 2006 y 2009), “Base de datos de les víctimes de la guerra civil y de la represión franquista n'Asturies” (2011) y un conveniu de collaboración en materia de memoria histórica.

Documents