template-browser-not-supported

Noticias

Una investigación de la Universidá d'Uviéu analiza l'impactu del cambéu climáticu sobro la zrezal montesa y los sos efectos nel osu pardu

L'estudiu, publicáu na revista ‘Biological Conservation’, antemana que la crisis climática va forzar un progresivu desplazamientu de la zrezal montesa escontra zones xeográfiques de más altitú | El investigadores preven, al curtiu plazu, un leve descensu de la área potencial para la zrezal nel Cordal Cantábricu y contorna, ente que, al llargu plazu, la cayida va ser más acusada | Les resultancies ufierten una aplicación práctica, yá que van dexar empobinar futuros plantíos de zrezal como fonte de recursu para l'osu pardu teniendo en cuenta los posibles impactos esperaos pol cambéu climáticu | El trabayu ye frutu de la collaboración de la Universidá d'Uviéu col Institutu Mistu d'Investigación en Biodiversidá, la Universidá de Granada y la Fundación Oso Pardo

La zrezal montesa ye una especie con una gran importancia ecolóxica nel Cordal Cantábricu al apurrir alimentu y abelugu para diverses especies, dende pequenes aves frugívoras hasta grandes mamíferos como l'osu pardu. Investigadores de la Universidá d'Uviéu, l'Institutu Mistu d'Investigación en Biodiversidá (Universidá d'Uviéu, CSIC, Principáu d'Asturies), la Universidá de Granada y la Fundación Oso Pardo evaluaron agora l'impactu del cambéu climáticu sobro la distribución de la zrezal montesa, un recursu importante pa l'alimentación del osu pardu nel Cordal Cantábricu. El trabayu acaba de ser publicáu na revista Biological Conservation, de máxima importancia na so área de conocencia.

L'estudiu antemana que'l cambéu climáticu va forzar un desplazamientu de la zrezal escontra zones xeográfiques de más altitú. El investigadores destaquen que, al curtiu plazu, nun marcu temporal d'ente 20 y 40 años, los modelos predicen un leve descensu de la área potencial pa la zrezal nel Cordal Cantábricu y contorna, ente que, a una escala temporal mayor, d'ente 60 y 80 años, el descensu de la área potencial ye más acusáu. Con ello s'evidencia cómo'l cambéu climáticu puede afectar a la distribución de la zrezal, ameyorando o empiorando les sos condiciones d'estación na área d'estudiu y na zona de distribución del osu pardu cantábricu. 

El investigadores indiquen que les resultancies llograes tienen xuna aplicación práctica yá que, por casu, van dexar empobinar futuros plantíos de zrezal como fonte de recursu pal osu pardu teniendo en cuenta los posibles impactos esperaos del cambéu climáticu.

José Vicente López-Bao, investigador del Institutu Mistu d'Investigación en Biodiversidá (Universidá d'Uviéu, CSIC, Principáu d'Asturies), esplica que la zrezal montesa ye xuna especie con una gran importancia ecolóxica nel Cordal Cantábricu al apurrir alimentu y abelugu pa diverses especies: “La relevancia de la cereza pal osu pardu anicia en que ye'l primer frutu carnosu que maurez al entamu de la dómina braniza, al empiezu del periodu de hiperfagia, cuando la disponibilidad d'otros frutos ye llindada, y la so relevancia como recursu pal osu paez amontase en tiempos recién”. “La zrezal ye xuna especie altamente sensible al déficit hídricu y, arriendes d'ello, al cambéu climáticu, polo que la so distribución puede trate afectada al llargu plazu”, añede Pedro Álvarez-Álvarez investigador del Departamentu de Bioloxía d'Organismos y Sistemes (Universidá d'Uviéu).

Entender el posible impactu del cambéu climáticu sobro la distribución de la zrezal montesa ya indirectamente sobro l'osu pardu y les interacciones ente zrezales y osos, especialmente la dispersión de granes a zones más fayadices pa la zrezal baxa futuros escenarios de cambéu climáticu, puede contribuyir a establecer acciones de caltenimientu que favorezan a dambes especies nel Cordal Cantábricu. Con esti fin, l'estudiu evaluó la idoneidad del hábitat actual y futuru de la zrezal montesa utilizando modelos de distribución d'especies basaos en datos reales de presencia y ausencia y variables ambientales rellacionaes coles llimitaciones ecolóxiques de la especie. El investigadores tamién esaminaron la dispersión de granes per parte del osu pardu por aciu l'analís de granes de cereces nos escrementos de los osos nel espaciu y nel tiempu.

Cambeos nel hábitat de la zrezal

“Tanto a mediu (2040-2060) como al llargu plazu (2080-2100), en base a les proyecciones climátiques anguaño disponibles, la idoneidad del hábitat pa la zrezal montesa va menguar por cuenta de los efectos del cambéu climáticu, particularmente al llargu plazu. Espérase que les zones más aparentes pa la zrezal mover a zones más elevaes”, indica José Carlos Pérez-Girón, investigador de la Universidá de Granada. Sicasí, independientemente de los escenarios de cambéu climáticu previstos y los posibles cambeos na distribución futura de los osos, “les resultancies indíquennos que la disponibilidad de cereces pal osu pardu nel Cordal Cantábricu va caltenese elevada, inclusive nes árees crítiques pa la especie”, sorraya.

De la mesma, el investigadores señalen que'l consumu de cereza per parte de los osos sigue'l patrón altitudinal de maduración de la cereza. Poro, la dispersión de granes acomuñada podría potenciar la espansión de la zrezal montesa escontra los hábitats potencialmente más fayadizos nel futuru, xeneralmente allugaos a altitúes mayores, facilitando asina l'adaptación de les zrezales a los efectos del cambéu climáticu.

Esti estudiu llevóse a cabu nel marcu del proyectu Bears with Future, financiáu pola Unión Europea y coordináu pola Fundación Oso Pardo.

Homenaxe al investigador fináu Fernando Ballesteros

El investigadores quieren rindir homenaxe, con esta investigación, a Fernando Ballesteros, fináu'l 13 d'agostu de 2023, biólogu apasionáu del Cordal Cantábricu y el so caltenimientu, con especial dedicación al caltenimientu d'especies como l'osu pardu, el urogallo, el robecu o la llebre de piornal. Ballesteros, tamién firmante del estudiu, ye, según el autores, un exemplu nel caltenimientu de la naturaleza sobro la importancia de la escucha, el dialogo y l'empatía. Nos últimos años, centrárase n'ameyorar la comprensión sobro los posibles impactos derivaos del cambéu climáticu sobro l'osu pardu y el so caltenimientu, esfuerzos nos que s'enmarca esti estudiu.
 

Referencia
Pérez-Girón, J. C., Álvarez-Álvarez, P., Ballesteros, F., & López-Bao, J. V. (2024). Potential impacts of climate change on wild cherry distribution and associated consequences on brown bears. In Biological Conservation (Vol. 289, p. 110390). Elsevier BV. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320723004913?via%3Dihub

Fuente de las Fotos:  Fundación Oso Pardo (https://fundacionosopardo.org/).

Documents