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Cuatro decanos reivindiquen el papel esencial de la Pedagoxía para encarar los desafíos d'una sociedá cambiante

La exdecana Aquilina Fueyo, los exdecanos José Miguel Arias y Juan Carlos San Pedro y l'actual decanu Celestino Rodríguez evalúen los retos de la especialidá énte'l futuru más próximu | Los cuatro coinciden en que la disciplina tien d'anovase p'apurrir respuestes a demandes sociales crecientes nun contestu cada vez más dinámicu ya inciertu

La pedagoxía tien d'anovase para apurrir respuestes a demandes sociales crecientes nun contestu cada vez más dinámicu ya inciertu. Este ye unu de los munchos puntos de coincidencia de los cuatro docentes de la Universidá d'Uviéu n'activu que pasaron pol decanatu de la Facultá de Formación del Profesoráu y Educación, antes Facultá de Ciencies de la Educación. Coincidiendo cola conmemoración mañana vienres del Día de la Pedagoxía, los cuatro abogen amás por potenciar la dimensión social de la Pedagoxía y reivindiquen el papel de los pedagogos como profesionales esenciales na formación d'una ciudadanía preparada pa encarar los desafíos que tenemos como humanidá.   
 
El grau de Pedagoxía impartir n'Asturies na Facultá de Formación del Profesoráu y Educación, constituyida formalmente en 2010 como resultáu de la fusión de la Facultá de Ciencies de la Educación y l'Escuela Universitaria de Maxisteriu. La facultá cunta anguaño con 2300 alumnos, más de 250 profesores y 20 persones d'alministración y servicios. Los estudios específicos de Pedagoxía empezaron en 1976. Los cuatro docentes que siguen n'activu y que pasaron pol so decanatu son Aquilina Fueyo y José Miguel Arias, decana y decanu de la entós Facultá de Ciencies de la Educación, y Juan Carlos San Pedro y Celestino Rodríguez, exdecano y actual decanu de la Facultá de Formación del Profesoráu y Educación, respectivamente. Recuéyense de siguío les sos reflexones sobro los retos que tendrá d'encarar la especialidá nel futuru más cercanu.
 
Aquilina Fueyo, exdecana de la Facultá de Ciencies de la Educación
La profesora del Departamentu de Ciencies de la Educación destaca que la Pedagoxía y los sos especialistes y profesionales tendrán d'apurrir conocencia y esperiencies pa empobinar una educación calidable pa tola ciudadanía nos distintos niveles educativos y, especialmente, pa formala de manera que pueda encarar los desafíos que tenemos como humanidá. Fueyo inclúi, ente estos desafíos, cuestiones rellacionaes cola sostenibilidá del planeta, la paz, la igualdá de xéneru y la interculturalidad. "Formar profesionales abondo preparaos pa esos desafíos ye un retu fundamental que rique potenciar la investigación, la innovación y la práctica pedagóxica a tolos niveles". 
 
Pa esta profesora, la pandemia punxo sobre la mesa otros desafíos que nun pueden dexase de llau como son l'encarar la formación pa la fienda dixital de forma que tola población pueda beneficiase por igual del usu de la tecnoloxía pa la educación y pa la meyora de la so vida, pero tamién educase críticamente pa vivir nun contestu de capitalismu dixital nel que la información usa munches vegaes pa desinformar o manipoliar a la ciudadanía. "La eclosión de los espacios virtuales pa la formación riquen de la investigación pedagóxica por que nun sían meres soluciones instrumentales pa faer lo de siempre, solo qu'agora nel mundu dixital", sorraya. 
 
José Miguel Arias, exdecano de la Facultá de Ciencies de la Educación
Pa esti profesor del Departamentu de Ciencies de la Educación, los cambeos sociales, la velocidá a la qu'avancen les tecnoloxíes d'información y comunicación, l'aprendizaxe a lo llargo de la vida y les nueves ocupaciones o oficios asítiennos ante un panorama nel que "la educación conviértese o tendría de convertise n'una de les principales esmoliciones de la sociedá y, especialmente, de los sos responsables", sostien.  "Tratar d'educar a les xeneraciones futures y de reeducar a les xeneraciones actuales", añede.
 
Ante esti panorama, la Pedagoxía debe, al so xuiciu, realizar analises rigorosos y apurrir respuestes y soluciones a la problemática que xenera esti contestu dinámicu ya inciertu. Ente los principales retos que cita Arias, tán "les nueves formes d'enseñar pa les nueves formes d'aprender, pensando en persones de toles edaes; apurrir formes rigoroses d'evaluar los aprendizaxes y de consiguir que la mesma evaluación contribuya a esos aprendizaxes, y la formación de los profesionales de la educación pa facilitar l'accesu de tola ciudadanía a la educación según los principios calidable y equidad".
 
Juan Carlos San Pedro, exdecano de la Facultá de Formación del Profesoráu y Educación
Tamién profesor del Departamentu de Ciencies de la Educación, Juan Carlos San Pedro foi'l primer decanu de la facultá cola so denominación actual. Na so opinión, la Pedagoxía tendría de configurase como un motor activu que garantice un fayadizu desendolque na busca y implementación de respuestes a les necesidaes del texíu social, del llaboral o profesional y del sistema educativu. "La mio reflexón diría nesti sentíu, nel planteamientu y desenvolvimientu d'un exerciciu académicu y profesional non autocomplaciente, qu'intente afondar na conocencia y ameyorar la so aplicación al encarar esos trés contestos dinámicos qu'evolucionen y camuden a una velocidá endiablada", sostien. Tamos falando de procesos d'enseñanza y d'aprendizaxe y d'investigación, pero tamién d'intervención, d'asistencia, d'acompañamientu o del desenvolvimientu de dinámiques de cambéu. "El ser humanu apriende y desaprende dende la so nacencia hasta l'avieyamientu de forma bien complexa y, nesi percorríu nel que construyimos y reconstruyimos de forma continua, veo la necesidá d'un profesional qu'ayude, oriente ya intervenga nesos procesos d'adaptación a condiciones personales y contextuales cambiantes", añede. 
 
San Pedro fai fincapié tamién na necesidá d'una mayor integración d'esi profesional n'equipos interdisciplinares y en problemátiques nes que güei entá ta ausente. "Si damos per sentáu qu'esos procesos a los que se busca dar respuesta son desaxeradamente complexos, nun puede pensase que les competencies de nengún profesional ocupáu y esmolecíu na cuestión vaigan ser absolutes. Ye necesariu apostar pola participación conxunta y coordinada con otros profesionales, formadores de calter diversu, diseñadores y desarrolladores de conteníos, trabayadores y asistentes sociales, responsables institucionales…", apunta.
 
A lo último, destaca San Pedro que la frase faer pedagoxía, tan usada comúnmente, representa de forma impagable aquello que la sociedá entá entiende por Pedagoxía y que nun incorpora lo que, al so xuiciu, ye más importante: "la necesidá y conveniencia d'entender al qu'escucha y d'afaenos a les sos dificultaes pa poder ayudar a aprender a vivir un pocu meyor, una meta inalcanzable, pero pola qu'entá merez la pena siguir trabayando", asegura.
 
Celestino Rodríguez, decanu de la Facultá de Ciencies de la Formación del Profesoráu y Educación
L'actual decanu de la facultá sorraya que, por definición, el pedagogu y la pedagoga, y por estensión la Pedagoxía, ye l'espertu n'educación formal y non formal qu'investiga la manera d'entamar meyor sistemes y programes educativos, al envís de favorecer al máximu'l desenvolvimientu de les persones y les sociedaes. Estudia la educación en toles sos aguaes: escolar, familiar, llaboral y social. Nesti contestu, "el grau de Pedagoxía tien un importante retu per delantre, que nun ye otru qu'el de poner de relieve la necesidá de focalizar la formación de los futuros titulaos nos ámbitos de trabayu identificaos nes aguaes descrites, con una mayor especialización en caúnu d'ellos, y dotando al títulu del significáu abondu p'afaese al corpus de conocencia del oficiu énte'l mercáu de trabayu". 
 
A última hora, pal decanu de la facultá, el titulo tien d'afaese a una demanda de la sociedá y l'Educación y faelo, amás, de forma especializada. "Nel momentu actual, el títulu de Pedagoxía tien que pensar nel futuru de forma anovada, cola idea de que, n'educación, independientemente de lo bien que sepamos faer aquello que faemos, el nuesu cometíu nunca ye puramente un trabayu individual, sinón una xera proxectada escontra lo social y toma verdadera dimensión, precisamente cuando se comparten oxetivos y sinergias". Con tollo, el títulu va responder a les mires, coles mires de "poner en valor a pedagogos y pedagogues como profesionales esenciales pa la sociedá", conclúi Rodríguez.