PhD Programmes

  • PhD Programme in Education and Psychology

    General Information

    Number of places: 20

    Languages: Spanish and English

    Coordination
    • José Vicente Peña Calvo
       
      vipe@uniovi.es
    Commissions

    Académica

    • José Vicente Peña Calvo (presidente)
    • Julio Menor de Gaspar Pinilla
    • José Carlos Núñez
    • Alberto Fernández Costales
    • Raquel-Amaya Martínez
    • Juan Herrero Olaizola
    • Jorge Fernández del Valle
    Presentation

    Programa de Doctorado en Educación y Psicología por la Universidad de Oviedo

    El programa de doctorado pretende responder a necesidades existentes en la sociedad actual formando investigadores especializados comprometidos con la innovación, la mejora y ajuste psicoeducativo de las personas, las instituciones educativas, de inserción y reinserción social, y las familias. Profesionales capaces de investigar en el ámbito del diseño, generación, puesta en marcha y evaluación de programas y recursos educativos, reeducativos, psicológicos y preventivos adecuados a las actuales sociedades abiertas y multiculturales desde la perspectiva de Estado Social de Derecho.

    A tal fin el programa agrupa siete líneas de investigación: Diseño, desarrollo y evaluación del curriculum, Evaluación de Sistemas educativos, instituciones y programas de socioeducativos, Educación inclusiva, diversidad y orientación, Investigación sobre aprendizaje académico y sus dificultades en contextos educativos, Intervención psicosocial con familia e infancia y otros grupos vulnerable, Investigación en Psicología Comunitaria, Jurídica y Salud, y Lenguaje aprendizaje y memoria.

    Programa de Doctorado en Educación y Psicología por la Universidad de Oviedo

    El programa de doctorado pretende responder a necesidades existentes en la sociedad actual formando investigadores especializados comprometidos con la innovación, la mejora y ajuste psicoeducativo de las personas, las instituciones educativas, de inserción y reinserción social, y las familias. Profesionales capaces de investigar en el ámbito del diseño, generación, puesta en marcha y evaluación de programas y recursos educativos, reeducativos, psicológicos y preventivos adecuados a las actuales sociedades abiertas y multiculturales desde la perspectiva de Estado Social de Derecho.

    A tal fin el programa agrupa siete líneas de investigación: Diseño, desarrollo y evaluación del curriculum, Evaluación de Sistemas educativos, instituciones y programas de socioeducativos, Educación inclusiva, diversidad y orientación, Investigación sobre aprendizaje académico y sus dificultades en contextos educativos, Intervención psicosocial con familia e infancia y otros grupos vulnerable, Investigación en Psicología Comunitaria, Jurídica y Salud, y Lenguaje aprendizaje y memoria.

    Related Documents

    Access and Admission

    Access Profile:

    Este programa de doctorado está dirigido a estudiantes que hayan cursado estudios de Grado y Máster Universitario o titulaciones equivalentes en las disciplinas pedagógicas y/o psicológicas. Es decir, el perfil de ingreso recomendado es la de un estudiante que haya cursado el Grado en Pedagogía, Psicología, Maestro en Educación Primaria, Maestro en Educación Infantil o Educación Social por la Universidad de Oviedo o titulación equivalente en términos de contenidos y competencias en cualquier otra universidad y el Máster Universitario en Intervención e Investigación socioeducativa, Investigación en Psicología de la Salud o Investigación en Neurociencias por la Universidad de Oviedo o titulación equivalente en términos de contenidos y competencias en cualquier otra universidad. Estos estudiantes no tendrán que cursar complementos de formación.

    No obstante, este programa de doctorado también está abierto a aquellos estudiantes que, no habiendo cursado un Grado en las titulaciones mencionadas, hayan realizado el Máster Universitario en Formación del Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria, Bachillerato y Formación Profesional que se oferta con esta denominación u otra muy similar en gran parte de las universidades españolas. Estos estudiantes también serán admitidos si bien en este caso deberán cursar complementos de formación.

    Criteria for Admissions:

    Serán admitidos en este programa de doctorado aquellos estudiantes que lo soliciten y cumplan alguna de las condiciones siguientes:

    • a) Los estudiantes que hayan cursado y aprobado másteres universitarios del ámbito de la Pedagogía y Psicología. Entre ellos, algunos másteres necesitarán complementos de formación (p. e., el Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria, Bachillerato y Formación Profesional). Servirán como másteres de referencia aquellos que se imparten en la Universidad de Oviedo: Máster Universitario de Intervención e Investigación socioeducativa, Máster Universitario en Investigación en Psicología de la Salud, Máster Universitario en Investigación en Neurociencias y Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria, Bachillerato y Formación Profesional o titulaciones equivalentes en términos de competencias y contenidos de cualquier otra universidad.
    • b) Los solicitantes que acrediten haber superado 60 ECTS de posgrado de un plan de estudios oficial de Universidades españolas (teniendo preferencia los solicitantes que provengan de títulos de grado en las áreas de Ciencias de la Educación y Psicología frente a los provenientes de grados de otras áreas de conocimiento).
    • c) Los solicitantes que acrediten la Suficiencia Investigadora de un Programa de Doctorado de Ciencias de la Educación o Psicología regulado por el RD 185/85 y aquellos que acrediten estar en posesión del Diploma de Estudios Avanzados regulados por el RD 778/98
    • d) Solicitantes en posesión de un título extranjero equivalente a Máster oficial del ámbito de Ciencias de la Educación o la Psicología que faculten, en el país de origen para el acceso a estudios de doctorado en la fase de investigación (homologado o sin homologar).

    Los casos b, c y d serán analizados individualmente por la Comisión Académica del Programa Doctorado (CAPD) que podrá confirmar o no la adecuación de la formación previa del candidato/a. Los complementos de formación están pensados para aquellas personas que procedan de másteres profesionalizadores que no hayan contemplado en sus planes de estudio formación en investigación de forma específica. Será la CAPD la que establecerá en cada caso que complementos deberá cursar cada candidato sin que en ningún momento superen los 12 créditos ECTS que podrán cursarse bajo la forma de dos materias de 3 o más créditos.

    Una vez presentada la documentación requerida para la selección de candidatos, la CAPD evaluará la idoneidad de cada persona y si las peticiones fueran más que las plazas a cubrir, se ordenarán según el baremo que se adjunta a continuación:

    • Haber obtenido una beca en convocatoria pública y competitiva para la realización de la Tesis Doctoral (25%)
    • Entrevista con el candidato para valorar la adecuación de sus competencias y actitudes a la línea de investigación que ha elegido (25%)
    • Nota media del expediente académico (50%)
    Complementary Formation:

    Los complementos de formación que, en su caso, el aspirante debe realizar, a partir del perfil académico de ingreso, serán concretados individualmente para cada alumno por la Comisión Académica del Programa de Doctorado y no podrán superar 12 créditos ECTS.

    En el Programa de Doctorado en Educación y Psicología, los complementos de formación previstos, se organizan según los casos. Los estudiantes procedan del Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, deberán cursar 12 créditos ECTS entre las asignaturas: Técnicas Avanzadas de Análisis Cuantitativo y Cualitativo de Datos, Evaluación de Programas Socioeducativos, Modelos y técnicas de investigación socioeducativa, Intervención con Familias, Intervención con Infancia y Adolescencia, Intervención con Personas Mayores y Factores de Diversidad e Igualdad

    Formative Activities

    Activities

    • Cross-curricular Formation
      Total Amount of Hours: 60

      Description of the Activity: This activity aims at working on the basic competences and develop the general skills of the PhD students.

      It is composed of seminars and the PhD Conferences. The Seminars will approach, among other topics, contents related to the dissemination and communication of research or the quality entry in the working world as specific formation in the topics related with more than one field of research. The PhD Conferences combine conferences, panels and participative sessions, as well as the showcase of "posters" that explain the contents of the theses and the advances of the research that is being conducted by the PhD Students.

      A detailed annual scheduled will be composed and made available at the website of the International Center for Postgraduate Studies (http://cei.uniovi.es/postgrado).

      The goal is that the PhD students acquire, among others, the following learning results:

      • Searching for scientific information online.
      • Creating, presenting and publishing scientific information.
      • Creating and presenting a patent.
      • Knowing the basic principles of enterprise creation and self-employment.
      • Exchanging knowledge between PhD students.
      • Disseminating their research activity among the enterprises and the whole of the Asturian society.
      • Finding professional alternatives to the development of their university research career.
      • Highlighting their role as innovator to the enterprise.

      This activity is compulsory for all the PhD students of the University of Oviedo, who have to attend for a minimum of 60 hours during their formative period.

      Teaching languages will be Spanish.

      Monitoring Procedures: An individualized attendance control will take place.

      When deemed necessary, the performance of the PhD student in these activities will be assessed with an essay or project whose precise specifications will be given to them by the people in charge of said formative activity.

      These controls of the PhD student will be part of their document of activities of the PhD student (DAD), which is evaluated by the Academic Committee in charge of the programmeme.

      Mobility Actions: Not applicable

    • Attendance to a Congress and Meetings
      Total Amount of Hours: 30

      Description of the Activity: In-training researchers will participate in congresses recommended by the PhD Committee, presenting communications and posters. Each year, the PhD programmeme will publish a list of recommended congresses. A minimum of 3 different congresses must be attended for at least 10 hours each by both full-time and part-time students.

      This activity aims at working on the CB3 and CB5 competences, as well as on on the CA03 and CA06 personal skills.

      Monitoring Procedures: The PhD student will be required to provide a copy of the communications or posters presented, which will be part of their document of activities of the PhD student (DAD), which will be regularly checked by the Tutor and the Director of the Thesis and evaluated by the PhD Committee.

      Mobility Actions: Full-time in-training researchers will have to attend at least 1 congress per year, helping their attendance with the grants and financial aid provided by the University or the research groups themselves. In the case of part-time students, they will be able to make three stays throughout the development of their Thesis.

    • Research Stays
      Total Amount of Hours: 160

      Description of the Activity: Both full-time and part-time in-training researchers will have to make formative research stays in national or international universities, in order to improve and widen their research formation and their knowledge of lines, trends and methodologies connected to the field of study of their Thesis.

      These may take place any time during the three years of the development of their Thesis (five years for part-time students). Exceptionally, and based on well-grounded reasons, the PhD Committee may suppress this requirement.

      These activities aim at working and evaluating the CB2 and CB3 basic competences; the CA03 and CA06 personal skills and the CG1 and CG3 general competences. The minimum duration of these activities will be of 160 hours, equivalent to a month-long stay. These stays will have a maximum duration of three months.

      Monitoring Procedures: A detailed report of the activities carried out during the stay, clearly identifying the contributions of the stay to the research of the student. This report will be will be part of their document of activities of the PhD student (DAD), which will be regularly checked by the Tutor and the Director of the Thesis and evaluated by the PhD Committee.

      Mobility Actions: These activities will have to take place and will be proposed by the research teams, which will seek proper funding. If they cannot be funded, and under the proper circumstances, they may be supressed.

    • Composition and admission of at least one scientific article published in a journal indexed in a relevant Database, preferably JCR
      Total Amount of Hours: 120

      Description of the Activity: The student will create, send and modify until it is accepted, at least, one scientific article that will have to be published, with priority, in a journal indexed by the JCR. No research may be publicly defended if it had not been previously backed up through its publication or explicit admission of its future publication. This activity must be carried out during the third year of full-time students or during the fifth year of part-time students.

      Monitoring Procedures: The student will be required to provide a copy of the article that will be part of their document of activities of the PhD student (DAD), which will be regularly checked by the Tutor and the Director of the Thesis and evaluated by the PhD Committee.

      Mobility Actions: Not applicable

    • Public presentation of the revision work on the state of the question of the topic of the research
      Total Amount of Hours: 6

      Public presentation of the revision work on the state of the question of the topic of the research

      Description of the Activity: This activity will take place during the second semester of the first year (full-time students) or during the first semester of the second year (part-time students). The student will have to create and publicly present a revision of the research topic chosen, an activity that will require the use of databases, primarily digital ones. The activity will be presented before the PhD Committee at the end of the first year. This activity aims at working on the CB1, CB2, CB4 and CB5 competences, as well as the CA01, CA02 and CA06 personal skills.

      Monitoring Procedures: Presentation in a Seminar before the PhD Committee, researchers and in-training researchers.

      Mobility Actions: Not applicable

    Lines of Research

    Evaluation of the Educative System, Institutions and Programmes of Social-Educational Intervention

    • José Vicente Peña Calvo  (responsable de la línea de investigación)
    • José Luis San Fabián Maroto
    • Mª del Carmen Rodríguez Menéndez
    • Jesús Hernández García
    • José Miguel Arias Blanco

     

    Diseño, desarrollo e innovación del curriculum

    • Alberto Fernández Costales (responsable de la línea de investigación)
    • Eduardo Vicente Dopico Rodriguez
    • Fernando Marhuenda Fluixá
    • Mª del Roser Calaf Masachs
    • Xosé Antón González Riaño
    • Mª Angeles Pascual Sevillano
    • Javier Fombona Cadavieco
    • Mª Aquilina Fueyo Gutiérrez
    • María Esther Del Moral Pérez
    • Susana Agudo Prado
    • Marta Soledad García Rodríguez
    • Emilio Álvarez Arregui
    • Alejandro Rodríguez Martín

    Educación inclusiva, diversidad y orientación

    • María Cristina Cardona Moltó
    • Samuel Fernández Fernández
    • Mª Teresa Iglesias García
    • Raquel Amaya Martínez González (responsable de la línea de investigación)
    • Marisa Pereira González
    • María Henar Pérez Herrrero
    • Beatriz Rodríguez Ruíz
    • Joaquín Lorenzo Burguera Condon

    Investigación sobre el aprendizaje académico y sus dificultades en contextos educativos

    • María Estrella Fernández Alba
    • Trinidad García Fernández
    • Pedro Rosário
    • José Antonio Francisco Cecchini Estrada
    • Celestino Rodríguez Pérez
    • Mª Paloma González Castro
    • José Carlos Núñez Pérez (responsable de la línea de investigación)
    • Julio Antonio González García
    • David Álvarez García
    • Cristina Roces Montero

    Lenguaje, aprendizaje y memoria

    • Fernando Cuetos Vega
    • Julio Menor de Gaspar Pinilla (responsable de la línea de investigación)
    • Luis Antonio Pérez González 
    • Antonello Novelli
    • María Paz Suárez Coalla

    Intervención psicosocial con familia e infancia y otros grupos vulnerables

    • Laura Elisabet Gómez Sánchez
    • María Ángeles Alcedo Rodríguez
    • María Teresa Méndez Valdivia
    • Jorge Carlos Fernández del Valle (responsable de la línea de investigación)
    • Esteban Agulló Tomás
    • Amaia Bravo Arteaga
    • Iriana Santos González

    Investigación en Psicología Comunitaria, Jurídica y Salud

    • Juan Bautista Herrero Olaizola (responsable de la línea de investigación)
    • Gonzalo Musitu Ochoa
    • Francisco Javier Rodríguez Díaz
    • Antonio León García Izquierdo
    • María de la Villa Moral Jiménez
    • Ana María Gonzalez Menéndez

     

    Contact

    Centro Internacional de Postgrado

    Dirección:
    Plaza de Riego, s/n, 33003- Oviedo
    Teléfono:
    985 10 40 75 / 985 10 40 76
    Correo Electrónico:
    seccion.doctorado@uniovi.es
    Coordination
    • José Vicente Peña Calvo
       
      vipe@uniovi.es