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  • Una investigación desmonta tópicos sobre'l papel de les muyeres nos monesterios mientres la Edá Media

    05 de Ochobre 2016

    El trabayu revela que yera frecuente que les monxes nun respetaren la clausura o que s'establecieren comunidaes mistes d'homes y muyeres

    Raquel Alonso, profesora de Historia del Arte de la Universidad de Oviedo.
    Un proyectu d'investigación, nel que participa la Universidá d'Uviéu, desmonta dalgunos de los tópicos más estendíos venceyaos a la vida monástica de les relixoses nos reinos peninsulares mientres la Edá Media. El trabayu, que lleva por títulu Paisaxes espirituales, ta lideráu pol Institut de Recerca en Cultures Medievals de la Universitat de Barcelona y cuenta con financiamientu del Ministeriu d'Economía y Competitividá.
     
    L'equipu adscritu a la institución académica asturiana ta compuestu por Raquel Alonso Álvarez, profesora d'Hestoria del Arte, y Laura Cayrol Bernardo, becaria FICYT. Dambes estudien, respectivamente, el papel de les muyeres nos monesterios de Santa María de les Fuelgues (Burgos) y San Pelayo (Uviéu).
     
    Raquel Alonso destaca que la novedá del proyectu mora en qu'investiga, dende una perspectiva de xéneru, cómo vivíen les relixoses nos reinos peninsulares ente los sieglos XII y XVI. "Ye una tema bien poca estudiáu n'España", comenta. La profesora de la Universidá d'Uviéu añede que, magar que'l proyectu inda ta en cursu –ta previstu que remate en 2017—, pueden estrayese yá delles conclusiones preliminares. Les más importantes acaben con delles falses creencies sobre la relixosidá femenina nos monesterios.
     
    Asina, según apunta esta docente, yera frecuente que les monxes nun respetaren la clausura. "Salíen davezu pa visitar a la so familia o confirmar donaciones al monesteriu, y tamién entraben laicos a les zones de recogimiento", indica. Amás, yera abondo común que'l mesmu monesteriu acabara siendo compartíu por comunidaes femenines y masculines. "Los conventos de muyeres precisaben capellanes pa l'asistencia sacramental. Nos más ricos, el so númberu yera eleváu y, na práctica, llegaben a establecese dos comunidad na que los capellanes entraben tamién a les zones de clausura", sorraya. Tampoco yera raru que nestos monesterios llegaren a morar muyeres non relixoses. Raquel Alonso cita, por casu, la figura de apoderar, una laica, perteneciente a la familia fundadora, que xestionaba los aspeutos económicos del conventu y que llegaba inclusive a imponer la so autoridá sobre la madre abadesa.
     
    San Pelayo
     
    Dalgunos de los mitos a los que se refier esta profesora reparar a la perfección nel casu concretu de San Pelayo, n'Uviéu. La doctoranda Laura Cayrol indica que mientres un tiempu funcionó de forma conxunta cola comunidá masculina del que se convertiría nel vecín monesteriu de San Vicente hasta llegar a conformar lo que na historiografía tradicional califíccase como monesteriu dúplice. "Una vegada dixebraes dambes instituciones, guardaron una relación de gran cercanía que ye clave pa entender dellos aspeutos de la hestoria de los dos monesterios", destaca esta investigadora. "Magar yá yera conocíu que San Pelayo allugó una comunidá masculina nos sos oríxenes, la conexón con San Vicente nun foi esquizada en fondura hasta la fecha", añede.
     
    Laura Cayrol destaca amás la importancia de San Pelayo como monesteriu de fundación regia que, mientres sieglos, foi protexíu pola monarquía. Ello ye que llegó a formar parte del Infantado –heriedu destináu a les fíes de los reis lleoneses—y nél moraron delles muyeres de la redolada regio. La conexón de San Pelayo cola nobleza asturiana foi estudiada por profesores como Francisco Javier Fernández Conde ya Isabel Torrente Fernández, pero'l so papel como monesteriu regio y centru del Infantado asturianu recibió muncha menos atención.
     
    Precisamente, el fechu de que San Pelayo fuera un monesteriu poderosu, nel que la intervención laica --regia y aristocrática-- desempeñó un papel fundamental esplica una cierta dexadez nel respetu de la clausura. "La vida monástica taba más condicionada pol estatus social alzáu de les monxes que pola so condición de relixoses", conclúi esta investigadora.
     
    Dambos investigadores maticen que les cuestiones relatives a la dexadez nel respetu de la clausura como a la cohabitación de comunidaes de muyeres con colexos de capellanes afecten sobremanera a les ordes benedictines y cistercienses y non a les más modernes: franciscanes y dominiques. 
     
    Cuatro eje
     
    El proyectu haise estructurado en redol a cuatro eje principales:
     
    Paisaxes monásticos: destináu a la ellaboración y estudiu de cartografíes diacróniques comparancies de los procesos de fundación, implantación y desenvolvimientu de les ordes masculines y femenines nos diversos reinos peninsulares.
    El monesteriu y la so redolada: pretende analizar les relaciones recíproques de los monesterios col territoriu circundante. L'oxetivu d'esta llínea de trabayu ye reconstruyir los paisaxes rural y urbanu de los monesterios.
    El monesteriu interior: centráu na recreación de la topografía interior de los monesterios de muyeres bajomedievales. El so propósitu ye redibujar una paisaxe que queda delimitado pol edificiu monásticu pero que se perfila tantu dende la so             arquitectura como dende los oxetos que nél s'atopen. 
    Redes d'espiritualidá: estudia, con medios dixitales, la vida de monxes reformaes, laiques relixoses y movimientos heréticos.
    L'aportación de la Universidá d'Uviéu centrar en Santa María de les Fuelgues, onde Raquel Alonso va investigar aspeutos como'l mesmu edificiu, el moblame llitúrxicu y la so evolución o la producción lliteraria del monesteriu; y en San Pelayo, onde Laura Cayrol va recrear con medios dixitales la evolución y hestoria del conventu a lo llargo de la Edá Media.
     
    Referencia:
     
    Paisaxes espirituales. Modelu d'aproximamientu espacial a los tresformamientos de la relixosidá femenina medieval nos Reinos Peninsulares (sieglos XII-XVI). HAR2014-52198-P. Investigadores principales: Blanca Garí y Nuria Jornet.
     
    Semeya de portada: Coru del Monesteriu de San Pelayo.
     
    Agradecimientu: Comunidá de relixoses de San Pelayo, n'Uviéu. 
     

    Imaxes:


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