• Investigadores reconstrúin per primer vegada'l epigenoma d'un Neandertal

17 de Abril 2014

El trabayu, publicáu pola revista 'Science', describe patrones de cambéu químicu de los xenes que marquen los cambeos evolutivos que nos faen humanos

Recreación de la vida d'un grupu de neandertales. © Johannes Krause Museum of the Krapina Neanderthals, Krapina, Croatia.

La revista Science publica güei xueves un estudiu que describe, per primer vegada, la reconstrucción de los epigenomas d'un Neandertal y de un Denisovan. Un equipu internacional nel que participa l'Institutu d'Oncoloxía de la Universidá d'Uviéu aplicó un métodu novedosu que dexó desentrañar el patrón de metilación del ADN d'eses dos especies escastaes. Al comparar los sos patrones epigenéticos colos de los humanos modernos, pudieron identificar los xenes que la so actividá difier ente eses especies, y que marquen los cambeos evolutivos que configuraron nuesa especie, esto ye, que nos fixeron ser como somos anguaño.

Al desentrañar cómo se regulaben los xenes nos Neandertales y los Denosivares, esti estudiu apurre por primer vez dato alrodiu de la evolución de la regulación de los xenes nos humanos y abre una ventana a la esploración xenética n'especies que s'escastaron fai decenes de miles d'años.

Nel trabayu, coordináu por Liran Carmel de la Universidá de Jerusalén, participó la Unidá de Epigenética del Cáncer del Institutu Universitariu d'Oncoloxía del Principáu d'Asturies Obra Social Cajastur (Universidá de Uviéu), dirixida pol doctor Mario Fernández Fraga, investigador del CSIC-CNB.  El profesor de la Universidá de Cantabria y del Institutu d'Investigación Valdecilla (IDIVAL), José A. Riancho, participó tamién nos trabayos desenvueltos pol equipu internacional.

"Dalgunes de les diferencies en el patrones epigenéticos afecten a xenes rellacionaos col desenvolvimientu de los güesos y podríen esplicar les diferencies ente la cadarma d'eses especies antigües y los humanos actuales", comenta Fernández Fraga. Otres afecten a xenes rellacionaos col sistema cardiovascular o'l sistema nerviosu, que hanse acomuñáu con enfermedaes como l'Alzheimer o la esquizofrenia. Anque se desconocen los factores que dieron llugar a eses diferencies, cuidao que el patrones epigenéticos tán influyíos tantu poles mesmes característiques xenétiques como poles condiciones ambientales, como diz Riancho, "surde la interrogante de si esos trestornos, tan frecuentes na sociedá actual, reflexen una predisposición inherente a la nuesa especie o son, otra manera, consecuencia de la forma de vida y la redolada nel qu'escurre la nuesa esistencia".

La especie escoyida

Nel mundu actual convivimos una sola especie de seres humanos. Pero eso nun foi asina nel pasáu. Hasta fai delles decenes de miles d'años, la nuesa especie, el Homo sapiens, compartió'l territoriu y probablemente idees y pareyes con otres especies, como los Neandertales.

Sabemos pocu alrodiu de cuálos fueron les característiques xenétiques específiques que nos dexaron a los Homo sapiens sobrevivir en condiciones adverses, mientres les otres especies escastáronse. Entá sabemos menos de les característiques epigenéticas que fixeron de nós la especie escoyida. La xenética tien que ver colos cambeos na secuencia d'ADN que representa la estructura básica de los xenes. La epigenética, sicasí, representa les variaciones sutiles de los xenes que, ensin afectar al núcleu de la so estructura, modulan la so actividá y pueden tresmitise al traviés de les xeneraciones. Ente elles atopen delles cambeos químicos, como la metilación del ADN, que controla cuándo y cómo son activaos y desactivaos los xenes que controlen el desenvolvimientu del nuesu organismu.

La determinación de los xenomes y los epigenomas de los nuesos antecesores  ye fundamental pa entender los mecanismos moleculares responsables de que síamos como somos. Pa encetar esti retu, Svante Pääbo, científicu del Institutu Max Planck d'Antropoloxía Evolutiva, lleva coordinando dende dellos años el proyectu de la secuenciación del xenoma del Neandertal.  Como resultáu d'ello, el pasáu mes de febreru la revista Nature publicó'l primer xenoma completu d'un Neardental. L'ADN llograr d'un güesu de la deda d'un individuu adultu que vivió nes Cueves de Altai (Sur de Siberia) fai unos 50.000 años. Unos meses antes, el mesmu grupu publicara otru artículu nel que describía'l xenoma del Denisovan, un grupu d'humanos arcaicos descubiertu apocayá.