Estudios de Grau

Oferta 2016/2017

  • Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu

    Datos Xenerales

    Descripción:

    La duración del Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu ye de 4 años. El mínimu de creitos esixíos pal llogru del títulu ye de 240 creitos ECTS.

    Centru responsable:

    Modalidá: Presencial

    Idiomes nos que s'imparte: Español

    Distribución y Creitos:

    • Formación Básica: 60
    • Obligatories: 138
    • Optatives: 36
    • Trabayo Fin de Grau: 6

    Preciu d'un cursu completu en primer matrícula:  759,54 €

    Ingresu y salées profesionales

    Perfil d'ingresu
    • Bachilleratu encamentáu cola PAU superada: Humanidaes y Ciencies Sociales.
    • Ciclu formativu de grau cimeru encamentáu: Alministración y xestión, Artes gráfiques, Comerciu, y marketing, Hostelería y turismu, Imaxe y soníu, Comunicación y Servicios socioculturales y a la comunidá.
    • Prueba d'Accesu pa mayores de 25, 40 o 45 años.
    • Titulación universitaria.

    Actitú observadora, analítica y crítica. Enfotu por desenvolver y tresmitir conocencies útiles pa la sociedá. Cultura humanista y naturalista, interés pola conocencia de la redolada, los viaxes y salíes de campu, capacidá sintética, y gustu poles habilidá gráfiques y cartográfiques. Disposición pal trabayu y l'estudiu.

    Salíes profesionales

    Perfiles profesionales:

    • Docencia y/o investigación.
    • Divulgación y espardimientu en medios de comunicación, empreses editoriales y turístiques.
    • Actividaes llaborales según competencies (adaptabilidá, flexibilidá).
    • Ellaboración ya interpretación de cartografía y sistemes d'información xeográfica.
    • Xestión medioambiental, espacios y recursos naturales y la so ordenación, paisaxe.
    • Analís, planificación y xestión del territoriu, de la ciudá y la movilidá.
    • Estudio y propuestes de demografía y analís territorial de la población y de los procesos social y económicu.
    • Autoempleo.

    Característiques del centru

    Instalaciones y servicios

    Toles aules y seminarios cunten con equipamientu de nueves tecnoloxíes (ordenador, proyeutor, internet, etc.). La Facultá tien sales de xunta, espacios sociales, sales d'informática, comedor pa los estudiantes, etc.

    Movilidá y relaciones internacionales

    Alcuerdos de movilidá ERASMUS: Tréveris (Alemaña), Burdeos, Lille, Limoges y Poitiers (Francia), Atenes (Grecia), Coimbra (Portugal).

    Alcuerdos de movilidá SICUE: Barcelona, Barcelona Autónoma, Isles Baleares, Madrid Autónoma, Madrid Complutense, Málaga, Santiago de Compostela, Valladolid.

    Práctiques, empléu y plan d'acción tutorial

    Práctiques esternes en conceyos, instituciones autonómiques, empreses del sector, etc. Plan acción tutorial pa estudiantes de nuevu ingresu.

    Información adicional

    Xustificación del tétulu

    A) El nuevu Títulu de Grau como continuación de la Titulación de Xeografía

    El Títulu de Grau de Xeografía y Ordenación del Territoriu entiéndese como una continuación y adaptación de l'actual Llicenciatura de Xeografía, tal como tamién se plantega nel restu de les universidaes españoles y como recueye'l Llibru Blanco del Títulu de Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu, que cunta cola correspondiente evaluación de l'Axencia Nacional d'Evaluación de la Calidá y Acreditación (ANECA).

    N'efectu, l'actual Llicenciatura presenta yá una inequívoca orientación d'aplicación de les conocencies y técniques xeográfiques a la Ordenación del Territoriu, lo que se traduz na presencia d'un númberu apreciable d'asignatures obligatories y optatives con esi perfil: Ordenación del Territoriu I ya II, Introducción a la Planificación Rexonal, Planificación y política agraria n'España, El planiamientu urbanísticu, Ordenación de recursos naturales, Ordenación rural y desenvolvimientu local, Proyectos integraos d'acción territorial, Xestión de programes d'acción territorial. Igualmente, como se recueye na Guía Docente de la Facultá de Xeografía y Hestoria, unu de los trés itinerarios del Plan d'Estudios refierse específicamente a la Ordenación Territorial (ordenación de recursos naturales, del mediu rural y de los espacios urbanos)"

    Nesti sentíu, explicitar nel nuevu Títulu esta orientación nun supon más que faer patente una realidá yá esistente, enraigonada y llargamente reconocida nel contestu universitariu, institucional y social, pero que rique tamién una plasmación formal y un fayadizu espardimientu públicu.

    B) Definición xeneral

    El Llibru Blanco define a la Xeografía como una ciencia del territoriu, una disciplina naturalista y ambiental, coles mesmes qu'eminentemente social, con una aguada teórica y otra cada vez más importante de práctica o aplicada. La Xeografía suministra los elementos culturales indispensables pa llograr una amplia visión de la Tierra, de les sos realidaes, de los sos problemes y de los riesgos que cuerren los que la habiten. Pero, amás d'esta amplia visión xeneral, dota d'una amplia base teórica y metodolóxica, lo mesmo que de técniques y preseos p'analizar y encamentar soluciones qu'ayuden a apangar o resolver los diversos problemes de base territorial".

    C) Importancia del saber xeográficu na sociedá actual

    El calter esencial de la Xeografía como un saber esmolecíu pola vinculación ente la sociedá y la naturaleza y asitiáu tamién, por tanto, nun ámbitu de contactu ente les ciencies natural y social, foi causa, n'otru tiempu, de ciertes dificultaes na so proyección científica, académica, social ya institucional, por culpa de que'l marcáu enclín escontra la especialización na sociedá contemporanea favoreció a les disciplines centraes na conocencia d'oxetos científicos particulares, frente a aquelles otres que, como asocede cola Xeografía, caltuvieron el so tradicional oxetu complexu (el territoriu) y la so vocación metodolóxica tresversal. Asina, la Xeografía universitaria cumplió un importante papel na investigación sobre la temática natural, humana y rexonal y na formación de docentes destinaos a la enseñanza secundaria, mientres la so orientación aplicada atopábase relativamente llindada.

    Esta situación, sicasí, foi modificar sensiblemente nes últimes décades, nes que tomen gran relevancia fenómenos y problemes de calter global rellacionaos cola sostenibilidá de los recursos natural y cultural, la importancia de la diversidá natural y cultural o'l cambéu climáticu, que les sos causes y efectos son tamién, indisolublemente, de tipu socionatural.

    Tamién nel planu rexonal dalgunes de les principales esmoliciones actuales tienen un claru matiz socionatural y territorial: la espansión urbana sobre los dominios rural y natural, la descentralización de funciones y actividaes, la medría de la movilidá y les sos remortines, la concurrencia de mires y usos diversos sobre recursos y espacios cada vez más escasos y sensibles, la busca de compatibilidaes y sinergias ente'l caltenimientu del patrimoniu y les estratexes de desenvolvimientu, etc.

    Toos estos fenómenos y otros similares, globales, rexonales o locales, d'innegable trescendencia actual y futura, riquen como denominador común un acercamientu, esplicación y tratamientu nos que, amás de l'aportación temática, especializada o multidisciplinar, ye más necesariu que nunca'l concursu sintético y tresversal propiu de la perspectiva xeográfica, según un mayor acentu na aguada práctica que, al traviés de la ordenación, contribuya a apangar los problemes ambiental y social derivaos de la complexa dinámica territorial y a harmonizar los oxetivos de caltenimientu y desenvolvimientu.

    Nesti nuevu marcu viénose desendolcando la Xeografía de los últimos años, atenta a la comprensión fonda de la dinámica territorial dende l'actualización de les sos conocencies básiques tradicionales, la innovación nos métodos y les técniques (especialmente col desenvolvimientu de los Sistemes d'Información Xeográfica-SIG), y l'acentu aplicáu na ordenación territorial.

    D) Implantación académica nos planos européu, nacional y rexonal

    La enseñanza universitaria de la Xeografía ta presente en tolos países europeos y gocia d'una sólida reputación y una destacada valoración social de los profesionales que forma, lo que se traduz nuna elevada demanda. Por ello, el Títulu en Xeografía caltúvose como ufierta específica nos países que yá reformaron el so sistema universitariu y el catálogu de titulaciones. Amás, en dellos países como Gran Bretaña, Holanda, Francia o Portugal ye tal la so importancia y participación nel mercáu llaboral que se diseñen itinerarios d'especialización yá nel primer ciclu y una amplia gama de masters que dexen completar la formación (El Llibru Blanco del Títulu de Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu apurre abondosa información al respective).

    Tamién n'España la Llicenciatura de Xeografía ta presente en toles Comunidaes Autónomes y nun total de 26 Universidaes, lo que tien de ser vistu como una potencialidá de la titulación de cara al nuevu Títulu de Grau de Xeografía y Ordenación del Territoriu por cuenta de que los dos orientaciones fundamentales de la formación xeográfica, la docencia na enseñanza secundaria y la capacidá d'encarar les temes territoriales, precisen d'una presencia estendida nel territoriu al ser demandes fuertemente regionalizadas, una y bones dambes son competencies autonómiques y, como queda dichu, cada vez más los problemes territoriales plantégense y resuelven a escala rexonal y local. Esta estensa presencia territorial universitaria de la Xeografía reparóse tamién en países europeos como Francia, Reinu Uníu y Holanda.

    Na Universidá d'Uviéu la Titulación de Xeografía, de la que ye continuación el nuevu Títulu de Grau, tuvo siempres venceyada al propiu Departamentu de Xeografía que, enserto primeramente na Sección d'Hestoria de la Facultá de Filosofía y Lletres, cobró mayor importancia y autonomía a partir de 1976, en que s'estableció una Sección específica de Xeografía que, nel marcu de la nueva Llicenciatura de Xeografía y Hestoria, allugar nel Campus del Milán a partir de 1991.

    Precisamente nel Milán algamó'l Departamentu la so mayor entidá, con una plantiya de 19 profesor/as, dos delliniantes y un alministrativu, empezando a impartir dende'l cursu 1995-1996 una Titulación propia de Xeografía, amás de desenvolver una considerable actividá docente n'otres titulaciones allegaes (Maxisteriu, Hestoria, Hestoria del Arte, Turismu, Topografía, con un total de 12) y d'ufiertar socesivos programes de Tercer Ciclu, especialmente sobre "analís, representación y ordenación del territoriu", que ye precisamente'l títulu del programa de doctoráu anguaño vixente.

    Y) Vinculación coles característiques y necesidaes d'Asturies

    L'enraigono y la vinculación de la Titulación de Xeografía cola rexón na que s'enserta derivar de la so inequívoca vocación rexonal y territorial y del compromisu adquiríu pol Departamentu como institución y de los sos miembros, en cuantes qu'intelectuales comenenciudos na problemática y necesidaes de la redolada que los arrodia.

    La Comunidá Autónoma dispon güei d'un ampliu y pervalible patrimoniu de conocencia sobre'l mediu natural, rural, mineru-industrial y urbanu d'Asturies del qu'escarecería, en gran parte, ensin el concursu de la Xeografía universitaria y que la so interrupción xenerativa tendría consecuencies bien negatives de cara al futuru, porque mientres otros campos científicos tán más sollertes a la investigación xeneralista o a l'aplicación práctica deslocalizadas, los xeógrafos (como el historiadores o el historiadores del arte, ente otros) utilicen el territoriu inmediatu como campu preferente pa nutrir el so mancomún xeneral de conocencies básiques y p'aplicar dichu mancomún.

    Por tratase del territoriu más inmediatu, Asturies vieno siendo'l llaboratoriu preferente pa la investigación desenvuelta dende'l Departamentu de Xeografía (de la que ye'l so meyor esponente la Revista Ería, http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?tipu_busqueda=CODIGO&clave_revista=509) y pa les práctiques de campu venceyaes a la docencia universitaria y les que, col sofitu del profesoráu del Departamentu, realícense acompañando a estudiantes de múltiples IES de la rexón o a profesores d'enseñanza secundaria al traviés de los Centros del Profesoráu y de Recursos (CPR).

    Pero tamién, d'una manera exponencialmente creciente, la conocencia xeográfica aplicáu foise poniendo al serviciu de la demanda rexonal en materia d'urbanismu, ordenación territorial, ordenación de recursos naturales, planificación sectorial o desenvolvimientu rural; tantu de manera directa, por aciu proyectos d'investigación o convenios con instituciones públiques y privaes, como indirectamente, al traviés d'empreses privaes o d'organismos como'l Centru de Cooperación y Desenvolvimientu Territorial (CECODET) o l'Institutu de Recursos Naturales y Ordenación del Territoriu (INDUROT), onde exercen el so llabor munches persones formaes nel contestu de la Titulación güei vixente o de les que-y precedieron.

    La Comunidá Autónoma del Principáu d'Asturies encara un futuru nel que trascendentales problemes (y oportunidaes) de clara connotación territorial van haber de ser permanentemente analizaos y encaraos, tantu dende l'aguada sociopolítica ya institucional como dende l'ámbitu universitariu. La configuración de la área metropolitana central, calteniendo la complementariedá y l'equilibriu ente los sos núcleos, la compatibilidá del caltenimientu y revalorización del patrimoniu natural y cultural y de les nueves actividaes d'ociu y turismu col caltenimientu y desenvolvimientu de tradicionales y nueves actividaes agropecuaries ya industriales, especialmente nes nales de la rexón; el siempres delicáu equilibriu d'actividaes y usos na fachada mariniega, son dalgunos d'esos aspeutos, pa los que, ensin pretensión de exclusividad, el nuevu Titulo de Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu, puede apurrir un inestimable caudal de recursos científicos, técnicos y humanos xeneraos nel mesmu territoriu y caldu de cultivu nel que dichos problemes y oportunidaes densedólquense.

    F) Demanda social y posibilidaes d'insertamientu llaboral nun mercáu diversificao y flexible

    Al desenvolver llargamente nel Grau, tantu nel Módulu Fundamental como, especialmente, nos Módulos de Intensificación, les materies sobre analises, representación y ordenación del territoriu incídese precisamente naquélles esferes de formación avanzada pa una cualificación que nin la mesma Titulación, nin otres de la Universidá d'Uviéu cubríen hasta agora abondo y nes que la demanda yá ye más elevada. Asina puede cubrir tamién un campu d'interés formativu muncho más ampliu (por casu, en Sistemes d'Información Xeográfica) qu'el tradicionalmente circunscrito al ámbitu xeográficu.

    En coherencia colo enantes señalao, el nuevu Títulu de Grau respuende, coles mesmes, a una formación xeográfica xeneral y a les crecientes demandes del mercáu llaboral centraes na ordenación del territoriu, la evaluación del mediu físicu, el medioambiente y la xestión d'espacios naturales protexíos, les técniques d'información xeográfica, l'urbanismu y el desenvolvimientu local, ente otres materies, ensin acabamientu d'una formación universitaria básica.

    Ello va faer del xeógrafu, como yá asocede güei y entá en mayor midida, un profesional capacitáu pa desempeñar el so llabor al unísonu nuna amplia diversidá de cuestiones, caracterizáu por una formación de base rigorosa, flexible y adaptable a les distintes cuestiones qu'en materia territorial demanda o pueda demandar el mercáu llaboral.

    A esti respectu, los profesionales y llicenciaos formaos en Xeografía nun s'atopen empuestos al riesgu d'una posibilidá d'insertamientu llaboral llindada a un númberu amenorgáu de llínees de trabayu, sinón que tán perfectamente afechos a un contestu cada vez más dinámicu, cambiante y globalizáu.

    Amás, la diversidá y polivalencia del xeógrafu nun debe nin puede ser identificada con una dispersión o indefinición de les grandes pilastres o bloques profesionales nos que materializa les sos capacidaes o conocencies. Otra manera, el nuevu xeógrafu ye un profesional especializáu en temes o campos de trabayu xenerales d'un actual y progresivamente mayor valor cualitativu y cuantitativu nes sociedaes desenvueltes.

    Esta versatilidad de los ámbitos profesionales de la Xeografía yá se puede güei rellacionar col altu porcentaxe de titulaos ocupaos o con trabayu, como amuesen les encuestes realizaes tantu a nivel nacional como n'Asturies. La información nacional recoyer nel citáu Llibru Blanco, ente que p'Asturies disponer del recién "Estudiu sobre l'insertamientu llaboral de los llicenciaos en Xeografía y les sos necesidaes formatives (Junio-Julio 2006)", estudiu enmarcáu na Convocatoria d'Ayudes al Desenvolvimientu d'acciones de meyora n'unidaes evaluaes nos diversos planes calidable de la universidaes convocaes pol Vicerrectorado calidable, Planificación ya Innovación de la Universidá d'Uviéu pal Departamentu de Xeografía (Área de meyora nº 4, acciones de meyora 4.2 y 4.3), siguiendo les pautes marcaes pela Carta de Bolonia de 1999, según la cual los estaos miembros de la Unión Europea asumen establecer un Espaciu Européu d'Educación Cimera común nel que les titulaciones sían reflexu de les necesidaes y demandes sociales principalmente dende la perspectiva llaboral.

    Dichu estudiu indica qu'el 56,7% de los encuestaos qu'afirmen trabayar o trabayar en dalgún momentu en temes rellacionaes cola Xeografía, tardó, dende'l momentu de llicenciase, menos de seis meses en consiguir el so primer empléu como xeógrafu, el 27% ente seis meses y un añu y el 16,2% nun consiguió'l so primer trabayu nesti campu hasta pasáu más d'un añu dende la llicenciatura.

    En cuanto al tipu d'actividaes desenvueltes, el 32,6% tán acomuñaes al tratamientu y analís d'información territorial por aciu l'usu de tecnoloxíes de la información xeográfica; el 25,6% ocupar en conteníos de desenvolvimientu rexonal, territorial y local, ente que el 16,8% trabaya n'aspeutos tales como la planificación territorial y la xestión urbanística. Un 11,5% desempeña acciones acomuñaes a la educación, un 9,4% en mediu ambiente y xestión de recursos naturales y un 4,2% realiza estudios sociales y demográficos.

    G) Esperiencia y calidá

    Como se vien indicando, el Títulu de Grau nun ye más que l'actualización del yá esistente, a partir de que la so esperiencia articular y afai la nueva propuesta. Como elementos importantes de sofitu de cara al ésitu de la futura Titulación, cabo citar la esperiencia acumulada nos últimos años al traviés del Plan de Meyores de la Llicenciatura en Xeografía de la Universidá d'Uviéu (2004-2007) y los socesivos Proyectos d'Innovación Docente de los cursos académicos 2006-2007, 2007-2008 y el programáu pa 2008-2009, según otres actividaes formatives empobinaes a ameyorar la calidá educativa de los docentes del Departamentu y la maña programadora de cara a la implantación del nuevu sistema del Espaciu Européu d'Educación Cimera.

    Con esta base de partida y cola comprobada espansión na demanda de xeógrafos formaos nos últimos años, ye tamién posible aumentar sensiblemente l'actual demanda de los estudios de Geografía si amuésense más claramente les posibilidaes formatives y profesionales del Títulu de Grau de Xeografía y Ordenación del Territoriu, aprovechando precisamente'l procesu de reforma. Nesti sentíu ufiertar nel nuevu títulu de Grau un perfil profesional curiosu, y non yá dirixíu a la docencia ya investigación sinón tamién a orientaciones profesionales capacitaes pa dar respuesta a los importantes problemes territoriales de la sociedá actual.

    Amás de los yá citaos, son tamién avales importantes los que se deriven de la probada calidá docente y el rendimientu alcanzaos na impartición de l'actual Llicenciatura de Xeografía. Asina, la Encuesta Xeneral de la Enseñanza vien asitiando añu tres d'añu al Departamentu de Xeografía nos puestos más altos de la Universidá d'Uviéu, con resultancies bien cimeres a la media. Tamién nel últimu Estudiu de Rendimientu Académicu de Departamentos (2006-2007), el de Xeografía amuesa tases de mira, d'ésitu, eficiencia y graduación ensin retardo bien satisfactorios en comparanza coles medies de la Universidá.

    Estinción del plan d'estudios

    Adaptación al grau

    A la espera de conocer la normativa que, con calter xeneral, ellabore la Universidá d'Uviéu al respective, y procurando siempres evitar que los posibles estudiantes afectaos resulten perxudicaos pol procesu, diseñóse un procedimientu d'adaptación d'asignatures.

    Enseñances que s'escasten pola implantación del títulu propuestu

    La implantación del Grau en Xeografía y Ordenación del Territoriu pola Universidá d'Uviéu supon la estinción de los estudios actuales de la Llicenciatura en Xeografía (Resolvimientu del 1 d'ochobre de 2001, BOE 19-10-2001).